Nieuws

Nieuwsbrief sluiten
Actueel
Archief

Wandelevent 23 april

We hebben een evenement in petto om de lente in te luiden! 🌷 Op 23 april organiseren we namelijk speciaal voor alle medewerkers van bedrijven op Hoogeind-De Weijer een lunchwandeling.

Wat houdt het in? Simpel: om 12.15 uur verzamelen we op de hoek dwarsdijk/sluisdijk voor een verfrissende wandeling van ongeveer 25 minuten via een van de uitgezette LunchOmmetjes. Halverwege zorgen wij voor een welverdiend stukje fruit om het energielevel hoog te houden. 🍏🍌

Waarom zou je meedoen?
Nou, ten eerste is het een fantastische manier om nieuwe gezichten te leren kennen en te netwerken met andere ondernemers en medewerkers. Je weet maar nooit welke samenwerkingen eruit kunnen voortkomen!

Maar dat is nog niet alles! Door mee te doen aan deze lunchwandeling werk je ook nog eens aan je vitaliteit. Dubbele winst dus: zowel sociaal als fysiek!

Als ondernemer heb je een belangrijke rol om je medewerkers te stimuleren om mee te doen. Dus spread the news en moedig ze aan om die frisse lucht op te snuiven en zich bij ons aan te sluiten.

Zien we jullie op 23 april? Zet het alvast in je agenda en let's walk & talk! 🚶‍♀️🚶‍♂️

Graag even doorgeven via parkmanager@bedrijventerreinenhelmond.nl met hoeveel personen jullie (ongeveer) meelopen!

Werkzaamheden bij sluis 8 & 9

Maandag 15 april start Firma Van Voskuilen in opdracht van de Gasunie met het verleggen van de gasleiding bij sluis 9. Deze gasleiding ligt al jarenlang bovengronds. En wordt nu ondergronds rechtdoor getrokken. Dit werk hoort bij het project vervangen sluis 8 en 9. Voordat we met het vervangen van de sluizen beginnen is het noodzakelijk dat dit werk uitgevoerd wordt. De werkzaamheden worden in twee fases uitgevoerd.

Datum werkzaamheden fase 1 bij Kanaaldijk Zuid-Oost /Keersluisweg
Dit werk wordt op twee momenten uitgevoerd. 15 april tot en met 1 mei. En vanaf 19 juni wordt de tweede helft van de werkzaamheden hervat.

Afsluiting en bereikbaarheid Kanovereniging bij sluis 8
Bij Kanaaldijk Zuid-Oost ter hoogte van Keersluisweg komt een wegafzetting. De Kanovereniging is bereikbaar via Vossenbeemd. Dus bij sluis 8.
Dit is eerste werk dat uitgevoerd wordt.

Datum werkzaamheden fase 2 bij sluis 9
11 juni tot en met 17 juli.

Afsluiting en bereikbaarheid woningen
De verkeersafzetting komt bij sluis 9. De woningen zijn bereikbaar via Veldbeemd. Dus rechtdoor verkeer naar sluis 8 is dan tijdelijk afgesloten.

Brug bij sluis 9 bereikbaar
Fietsers kunnen gewoon gebruik maken van de fietsbrug bij sluis 9.

Download de omleidingstekening>>

Contactpersonen

Heeft u vragen over de werkzaamheden of over de verkeersafzetting dan kunt u contact opnemen met de uitvoerder van firma  Van Voskuilen de heer André Schepers. Hij is bereikbaar op het telefoonnummer 06-51276272. 

Heeft u vragen aan de Gasunie dan kunt u contact opnemen met de omgevingsmanager de heer Tjaco Cuppen en hij is bereikbaar op het telefoonnummer 06-11005495.

Vanuit de gemeente Helmond is omgevingsmanager Emine Pekbey telefonisch bereikbaar op nummer 06- 13477543.

Dit bericht kunt u ook ontvangen via de BouwApp.

 

 

 

Druk bezochte energieke inspiratiesessie 'ook jouw bedrijf kan winst halen uit vitaliteit'

Donderdagochtend 4 april ontvingen parkmanagers Audrey van den Broek, Niels Rutten en vitaliteitsadviseur Esther van den Hurk namens Stichting Bedrijventerreinen Helmond ruim 30 ondernemers/managers die streven naar een gezonde en productieve werkomgeving samen tijdens een door SBH georganiseerde Inspiratiesessie. Tijdens deze interactieve sessie deelden de experts van Vitalogisch® hun kennis en expertise over vitaliteit en duurzame inzetbaarheid en inspireerden ondernemers elkaar met hun ervaringen en vragen. Mooi om te zien hoe open werd gesproken over do’s en dont’s en over de punten die een succesvolle aanpak lastig maken.

Een belangrijk inzicht dat naar voren kwam, is dat een effectieve aanpak van vitaliteit meer is dan aandacht voor leefstijl en begint bij de 'why' van de ondernemer. Waarom vind je het belangrijk om aandacht te besteden aan vitaliteit en duurzame inzetbaarheid binnen jouw bedrijf? Dit vormt het vertrekpunt van een succesvolle strategie, waarbij de rol van de leidinggevende(n) en de dialoog met de medewerkers essentieel zijn. Kleine stappen en een lange adem zijn cruciaal voor blijvende verandering en verbetering.

Dank aan alle ondernemers die aanwezig waren en speciale dank aan Safened voor de gastvrije ontvangst en het beschikbaar stellen van de fijne ruimte!

Wil je verder praten over dit boeiende thema? Aarzel dan niet om contact op te nemen met de adviseur vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van SBH, Esther van den Hurk via esther@bedrijventerreinenhelmond.nl 

Laten we samen zoeken naar passende manieren waarop we energie, veerkracht en motivatie binnen de organisatie kunnen stimuleren!

Sociaal ondernemen

Is het niet vreemd dat er, in de huidige economische situatie, méér dan 800 personen in de Peelregio thuis zitten en niet deel (kunnen) nemen aan het arbeidsproces?

De initiatiefnemers van Maakwerk komen vanuit twee verschillende achtergronden en zijn met dit maatschappelijke probleem aan de slag gegaan. Angela Berkvens is Jobcoach en heeft jarenlange ervaring in de zorg en dagbesteding. Peter Joosten is ondernemer in de maakindustrie.

“Met onze gecombineerde achtergrond, hebben we zelf ervaren dat het niet eenvoudig is om in de industrie mensen met een arbeidsbeperking in een regulier bedrijf structureel in te zetten. Hieruit is het initiatief van Maakwerk ontstaan. Door het werk naar de mensen te brengen, in plaats van de mensen naar het werk, willen we bewijzen dat het wél mogelijk is om mensen met een arbeidsbeperking, zowel sociaal als economisch, waardevol in te zetten. Van arbeidsbeperking naar arbeidsvermogen.”

Maakwerk richt zich op de maakindustrie in de Peelregio. Met 18 medewerkers wordt technisch assemblagewerk voor klanten gemaakt. Hierbij moet niet alleen gedacht worden aan eenvoudige werkzaamheden zoals inpakken of stickeren, maar ook complexere mechanische en elektromechanische assemblages in kleinere series zijn mogelijk. “Daarom noemen we onze medewerkers: specialisten in repeterend werk!”

“Wij richten ons op maximale toegevoegde waarde voor onze klanten. Omdat wij werken volgens normale (commerciële) maatstaven voor kwaliteit, levertijd, flexibiliteit en prijs, presteren wij zoals elk ander bedrijf. Aan de binnenkant zijn we anders georganiseerd zodat de medewerkers optimaal kunnen presteren. We positioneren ons op een ondernemende manieren zijn geen leverancier, maar partner van onze klanten. De lijntjes zijn kort, we schakelen snel en zijn flexibel. We hebben een full service aanpak en verzorgen, indien gewenst, de inkoop en het voorraadbeheer voor klanten.

Maakwerk is het sociale verlengstuk van de werkvloer van de klanten. We ontzorgen onze klanten in capaciteit, kwaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met eerlijke prijzen en open calculaties. Ons doel is niet winst maximaliseren, maar impact genereren.”

Zoekt u extra capaciteit, een betrouwbare partner en een sociale aanpak, kijk dan op www.maakwerk.nl. Maatschappelijk verantwoord ondernemen was nog nooit zo gemakkelijk. Maakwerk is gevestigd op de Dr Huub van Doorneweg 24 in Deurne.

 

Uitnodiging lunchbijeenkomst ondernemers

Op woensdag 15 mei organiseert Stichting Bedrijventerreinen Helmond een lunchbijeenkomst voor ondernemers op de Helmondse bedrijventerreinen van 12.00 tot circa 15.00 uur. 

We nodigen jou, als ondernemers op een van de Helmondse bedrijventerreinen daar graag voor uit. 

Programma
Onder leiding van Udo Holtappels

  • Ontvangst met broodje, koffie, thee
  • Opening door Stichting Bedrijventerreinen Helmond
     
  • Keynote spreker Sander Schaepman
    Als veelgevraagd deskundige op gebied van veiligheid bij tal van bekende radio- en tv programma's, recherche chef van tv programma Hunted en voormalig hoofd veiligheid van gemeente Helmond, neemt Sander je gepassioneerd mee op het gebied van veiligheid, leiderschap en integriteit
     
  • Bijkletsen met Frits Rutten
    Voormalig Parkmanager, medeoprichter en grondlegger van Stichting bedrijventerreinen Helmond en Ondernemersfonds Helmond is sinds jaar en dag een bekende op de bedrijventerreinen. Na het officiële programma is er ruimte om hem nog eens de hand te schudden, nu hij zijn taken heeft overgedragen. Frits kijkt ernaar uit je te zien.
     
  • Afsluiting door Stichting Bedrijventerreinen Helmond

    

Lunchbijeenkomst ondernemers
Wanneer: Woensdag 15 mei van 12.00 tot circa 15.00 uur
Locatie: Driessen Groep "Het theater" , Schootense Dreef 15 Helmond
Voor wie: Ondernemers op bedrijventerreinen en betrokkenen bij de SBH projecten.
Lunch: Inclusief broodjes


Aanmelden

We hopen je natuurlijk te zien en houden graag een plekje voor je vrij. Deelnemen is gratis, maar aanmelden wel verplicht.
Zorg dat je erbij kunt zijn en meld je direct aan via parkmanager@bedrijventerreinenhelmond.nl .

CRSD verplichting, wat en voor wie

Welke invloed heeft je bedrijf op de wereld? Deze vraag moeten veel grote organisaties beantwoorden in een verplichte duurzaamheidsrapportage. Dat bepaalt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een nieuwe Europese richtlijn. In de rapportage presenteren bedrijven hoe duurzaam en maatschappelijk verantwoord ze ondernemen. 

De CSRD geldt sinds 1 januari 2024 voor bedrijven die eerder ook al aan de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) moesten voldoen. De CSRD-richtlijn is namelijk een opvolger van de eerdere NFRD. Vanaf 2025 wordt de duurzaamheidsrapportage verplicht voor grote bedrijven die voorheen buiten de NFRD vielen. Een bedrijf is groot als het voldoet aan minimaal twee van de drie onderstaande voorwaarden:

  • Meer dan 250 medewerkers
  • Meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar
  • Meer dan 25 miljoen euro op de balans

Wat de CSRD voor jou als ondernemer betekend en hoe je je daar op voorbereid lees je hier>>>>>

Aankondiging aanleg nieuwe ondergrondse hemelwaterriolering Engelseweg

Binnenkort starten de werkzaamheden aan de riolering op de Engelseweg. Winkels/bedrijven blijven bereikbaar, maar enige overlast kan wel ontstaan.

Lees de brief van gemeente voor alle informatie hierover. 

Heeft u nog vragen? Bel dan rechtstreeks met gemeente of aannemer
Namens de gemeente Helmond houdt René Paauwe dagelijks toezicht op het werk en is bereikbaar via telefoonnummer (06) 40 24 97 95. U kunt hem ook bellen als u vragen of problemen heeft tijdens de uitvoering van het werk.
Nico van Arkel is uitvoerder bij de aannemer. Hij is dagelijks aanwezig op het werk. Nico is te bereiken via telefoonnummer (06) 21 86 55 43 of e-mail n.van.arkel@vlst.com.


Martin van Kuijk is projectmanager bij de aannemer en is bereikbaar via telefoonnummer
(06) 53 64 71 16 of e-mail m.van.kuijk@vlst.com

Inloopmoment
Op dinsdag 6 februari 2024 organiseert Van Leeuwen Sleufloze Technieken B.V. een inloopmoment.
U bent van harte welkom voor informatie.
De aannemer plaatst een bouwkeet in de buurt van de Jysk. Hier kunt u binnenlopen voor al uw vragen. Tijd inloopmoment: tussen 11.00 uur en 14.30 uur.

 

 

 

Nodig ons uit voor een kop koffie! Wij komen graag langs!

Audrey van den Broek en Niels Rutten volgen Frits Rutten op bij SBH

-interview door Udo Holtappels


‘In de jaren dat ik hier nu werk, heb ik veel ondernemers op de Helmondse bedrijventerreinen persoonlijk leren kennen. Maar nog lang niet allemaal. Om te weten waar de ondernemers behoefte aan hebben, praat ik graag met ze. Ik wil weten wat ze doen. Er gebeuren hier zo’n mooie dingen. Pas vertelde iemand terloops, kijk hier ligt een stuk van het interieur van Martin Garrix, de wereldberoemde DJ. Wordt in Helmond gemaakt! De Jumbokrat, op één van onze terreinen ontwikkeld. Dat is prachtig toch!’ Niels Rutten trapt het gesprek over de parkmanagerswissel van SBH meteen af met een mooi voorbeeld. De koffie moet dan nog worden ingeschonken …

De lijn voortzetten
Vanaf komend jaar is het parkmanagement van de bedrijventerreinen Helmond in handen van Audrey van den Broek en Niels Rutten. De laatste vertelt verder: ‘En dat is nog maar één voorbeeld, ik hoor elke dag mooie dingen. En er liggen er nog veel meer te wachten, dat weet ik zeker.’ Audrey en Niels gaan verder op de weg die Frits Rutten de afgelopen jaren heeft geplaveid. Hij gaat met pensioen. Audrey: ‘We zijn allebei in deze organisatie gegroeid de afgelopen jaren. De organisatie staat, dat is een ding wat zeker is. En met de lijn voortzetten bedoel ik: er zijn voor de ondernemers, hun belangen behartigen, daar zijn we als SBH heel duidelijk in. Want dat is de kracht van Stichting Bedrijventerreinen Helmond: wij kennen de weg, we kunnen verbinden en organiseren.’ We spreken met Audrey en Niels over de speerpunten, de successen en de toekomst. ‘We stappen daar soms wel eens te gemakkelijk overheen, maar het is hier echt al goed geregeld.’


Ondernemers voor ondernemers
Het was dus een logische stap, samen het parkmanagement van Frits Rutten overnemen. Maar als je dan toch een verschil wilt noemen: Audrey richt zich wat meer op de strategie en de contacten naar buiten, waar Niels vooral op de operatie zit. ‘Maar ook dat kan soms weer anders lopen,’ zegt Audrey, ‘We vullen en voelen elkaar gewoon heel goed aan, dat is het voordeel van een samenwerking die al zo lang teruggaat. En – laten we wel zijn - het was ook niet meer te doen voor één persoon. We groeien hard de laatste jaren.’ De overgang verloopt soepel. Belangrijk om te benadrukken: beiden zijn al jaren verbonden aan SBH. Audrey van den Broek was lang actief in het bestuur en Niels regelt al jaren de ‘backoffice’. ‘En wij zijn allebei ondernemer, dat is iets wat ons bindt, een kwalificatie die wat ons betreft cruciaal is bij het invullen van parkmanagement.’


Het beste bedrijventerrein van Nederland
‘Wij zien het dan ook niet als een nieuwe baan, we kennen de organisatie door en door’ vertelt Audrey, ‘Als bestuurslid was ik al verantwoordelijk voor het thema Schoon, Heel & Veilig, een van de vier speerpunten. Wat we daar voor elkaar hebben gekregen is echt heel goed. Frits had de ambitie om de beste bedrijventerreinen van Nederland te worden. Nou, daar kunnen we ons wel in vinden. Een van de uitdagingen is ook het véiligste van Nederland te zijn. Ik denk dat we daar dicht bij in de buurt komen. Vanuit het hele land komen ze hier kijken hoe wij het geregeld hebben.’


Samenwerking benadrukken
SBH vraagt continu aandacht voor de belangen van ondernemers. Audrey: ‘Ja, en dat kan wel eens wringen met de werkwijze van de overheid. Maar de afgelopen jaren hebben we flink geïnvesteerd in een nauwere samenwerking. Die brengt ons namelijk allemaal verder, dus daaraan geven we veel aandacht. Wij vinden het belangrijk dat ondernemers vroeg bij ontwikkelingen die hen aangaan betrokken worden. Dat lijkt logisch, maar dat is het niet altijd. Dan spelen wij als SBH een cruciale rol. Zo werd er pas een fietspad getekend. Wij halen de ondernemers erbij om te kijken of dit voor hen een verbetering is. De geschetste oplossing was niet die van hen, bleek. Het is zo belangrijk om de wensen van ondernemers te inventariseren. Daar zitten wij strak in. En ondernemers willen echt meepraten, als het maar urgent genoeg is. Wij zijn dan het smeermiddel tussen de gemeente en ondernemers; wij denken in oplossingen, niet in hobbels. Die rol zorgt ervoor dat er zaken tot stand worden gebracht. Of niet, want ook nee is een antwoord.’

Wij krijgen zaken voor elkaar
Als je laat zien dat je zaken succesvol organiseert en initieert trekt dat nieuwe projecten aan. Niels: ‘Er komt dan dus gewoon meer werk. Onze organisatie is echt gegroeid; wij zijn voornamelijk bezig met het coördineren en faciliteren van meerjarige, grootschalige projecten. Maar er komen elke dag ook tientallen mails binnen over zaken die meteen aandacht nodig hebben, gevaarlijke situaties, losse tegels, afsluitingen etc. Dat zijn bijvoorbeeld de zaken waar we de drie terreinconciërges, onze oren en ogen op de terreinen, bij betrekken.' Audrey vult aan: ‘De meerwaarde zit daarnaast in onze organisatiekracht. We brengen ondernemers bij elkaar als er relevante onderwerpen besproken moeten worden. Ze zien dat iedereen er profijt van heeft als het goed gebeurt. Het is weer een vliegwiel voor andere zaken.’


Concrete resultaten
Parkmanagement heeft de afgelopen tijd onder meer de ‘Ommetjes’ op de bedrijventerreinen opgezet, vitaliteit ingebed met de komst van Esther van den Hurk (zie artikel over vitaliteit op pag. ) en duurzaamheidsprojecten onder de vlag van Smart Synergy Helmond verder gebracht. Audrey: Als je dat goed wilt doen heb je een sterke organisatie nodig. Een die de taal van ondernemers spreekt en de verbinding legt tussen gemeente en ondernemers.’ Een van Frits Ruttens laatste wapenfeiten was het sluiten van een convenant met de gemeente over intensievere samenwerking. ‘We benadrukken daarin dat we gelijkwaardige partners zijn wat cruciaal is bij de opzet van projecten.


Het ondernemersfonds werkt
Eén ding ligt aan de basis van het gestroomlijnde collectief: het ondernemersfonds. Niels licht toe: ‘Daarmee hebben we slagkracht en kunnen we dingen doen zonder steeds naar financiering te moeten zoeken. Zo zijn er bijvoorbeeld werkgroepen per bedrijventerrein, en dat werkt; als ondernemers samen optrekken krijg je gewoon meer voor elkaar. Zelf hebben we dat soms niet eens zo in de gaten. Op het gebied van samenwerking worden we vaak gevraagd om elders in het land te vertellen over onze aanpak. Blijkbaar zijn we een voorbeeld. Audrey: ‘En dat mogen we best wat nadrukkelijker naar buiten brengen. Nog meer en beter laten zien wat we allemaal doen.’


De toekomst
De afgelopen tijd is er veel tijd, geld en menskracht geïnvesteerd in een ander thema: het verduurzamen van de bedrijventerreinen. De projecten van Smart Synergy Helmond staan op het punt de uitvoering in te gaan. Audrey: ‘En nieuwe projecten worden opgetuigd, bijvoorbeeld op het gebied van netcongestie. Ook een thema als vitaliteit krijgt steeds meer impact. Er liggen kansen genoeg, en die kunnen eigenlijk alleen samen gepakt worden. Een aandachtspunt voor de toekomst is dat we ondernemers nog meer moeten meenemen bij alles wat we doen. Daarin zijn we enorm verbeterd, maar dat kan nog uitgebouwd worden. En wat echt nodig is: experimenteerruimte! We moeten pilots op kunnen zetten om zaken uit te proberen. Daar leer je van.’

 

 

Werkzaamheden fietspad noordzijde Vossenbeemd

Vanaf 15 januari starten de werkzaamheden aan het fietspad aan de noordzijde van de Vossenbeemd, tussen de Duizeldonksestraat en de Kanaaldijk Z.O. 

Onderstaand een brief van de aannemer. Bij vragen, opmerkingen of onduidelijkheden kun je rechtstreeks contact opnemen met de uitvoerder of projectleider van de gemeente.

Toezichthouder gemeente: René Paauwe.
Bellen: 14 04 92 of  mailen r.paauwe@helmond.nl 

Uitvoerder aannemer: Tim van Lieshout.
Bellen 06-15160300 of mailen: tim.van.lieshout@bam.com 

Vrijdag 12 januari rijdende afzetting Rochadeweg

Op vrijdag 12 januari vinden metingen plaats op de Rochadeweg tussen de rotonde Korendijk en Stipdonk (N612). 

De weg is niet afgesloten. Zie onderstaande informatiebrief van de gemeente.